FLM - Bélát itt ne keressék
Iskola, tanári.
Jutka éppen bejön a naplóval a hóna alatt, mögötte jön Csaba, hevesen
gesztikulál. Szereplők a szokásosak, most tényleg nem sorolom fel őket.
Csaba: …nem tudom, ezt hogyan fogjuk csinálni!
Jutka: (Kajánul) Majd az igazgató úr megmondja.
Hável: (Meglepetten néz fel a kávés csészéből) Mit mondok én meg? Bujáki!
Cs: Nem kell ide Bujáki, ez tisztán oktatási kérdés. (Harciasan) Olvastad az új nemzeti alaptanterv legújabb tervezetét?
H: Természetesen. Valami baj van vele?
Cs: Valami? Csak baj van!
H: (Zavarodottan) Mégpedig?
Cs: Hát ide figyelj, Hável! Én még emlékszem, mennyire gyűlöltem
gyerekként, hogy bejött a tanár és „leadta” az anyagot. Ha a tanrend
szerint haladni kellett tovább, akkor haladtunk, függetlenül attól, hogy
a diák értette-e az összefüggéseket, vagy sem. Aztán ebből lett az,
hogy gimnáziumba úgy kerültek a gyerekek, hogy fogalmuk sem volt a
történelemről, az irodalomról, de lehet, hogy két közönséges törtet se
tudtak összeadni.
Béla: Az nem ebből lett, hanem abból, hogy a tanár nem volt érdemes a hivatására.
Cs: (Tudomást sem vesz Béla közbeszólásáról) És emlékszem, hogy már
tanárként mennyire örültünk, hogy ennek a kötött tantervnek vége és
megpróbálhatjuk a legjobb tudásunk szerint az ismereteket átadni.
H: Igen? És most mi a baj?
Cs: Hogy ennek megint vége! Ismét jön a „leadás”
H: Milyen „leadás”?
Cs: Mondd, Hável, te tényleg olvastad a tervezetet?
H: (Hebeg-habog) Igen… vagyis ezt pont nem … de Jutkát megkértem, hogy fussa át és…
B: Na, szép kis igazgató vagy te, Hável!
Cs: Tudod te, hogyan kell ezen túl tanítanunk a történelmet? Mint egy
képeskönyvet. Megint évszámokat és eseményeket kell magoltatnunk, de
összefüggéseket nem taníthatunk, mert az nincs benne a tantervben, ami
mindenkire kötelező és olyan szoros, hogy a kötelező anyag sem fér bele
az óraszámba, nemhogy az esetleges járulékos és hasznosítható
információ.
B: És képzeld el, Hável, megint cenzúrázzák a történelmet! (Egyre
jobban behergeli magát, egyre jobban kezd kiabálni, közben az asztalt
csapkodja) A magyar történelemnek csak a fényes lapjait taníthatjuk, bár
persze azok voltak többségben. De nem beszélhetünk az aggályos
részekről, mert azok ma nemzetietlennek számítanak. Tudod, mit kell
mondanom az ellenreformációról, aminek emberek ezrei estek áldozatul?
Hogy az volt a katolikus megújulás! És mit tanítsak én most Görgeyről?
Vagy a szabadságharc tanítása érjen véget a tavaszi hadjáratnál és
higyjük azt, hogy megnyertük?
Cs: És mit tanítsunk az újvidéki hideg napokról? Semmit?
Vilma: (Derűsen, szórakozottan) Hideg napok? Itt a tavasz!
B: És még nincs vége, az irodalom sincs jobb helyzetben.
H: (Végképp elveszítve a talajt) Mi van az irodalommal?
Cs: Az van, hogy többezer oldal kötelező olvasmányt ír elő, de
olyanokat, amiket ma már senki sem olvas, a diákok pedig végképp nem.
H: Például?
B: Én nagyon szeretem Jókait, de két nagyívű regényét kötelezővé
tenni, a Kőszívű ember fiait és az Aranyembert talán tényleg túlzás. Ki
fogja ezeket elolvasni? Nekünk viszont, miután „leadtuk” az anyagot,
feleltetnünk kell, dolgozatot kell íratnunk belőle, pedig már 30 éve sem
olvasta senki a Candide-ot, abból is dolgozat volt, aztán mindenféle
trükkökkel kellett kihoznunk az egyébként kiváló képességű tanulót
ötösre, aki ebből egyest kapott, mert nem tudta elolvasni. Hát van ennek
értelme, Hável?
H: (Megadja magát) Értem a kollégák problémáját, megpróbálok
közbenjárni az ügyben, végülis a kerületi önkormányzat oktatási
bizottságának póttagja vagyok. Szerencse, hogy minket, a reál szférát ez
nem érint.
J: Ahogy te hiszed!
H: Hogy-hogy?
J: Ha nem tudnád minden külön tantárgyban szinergiákat kell teremteni
a többi tárggyal, így lesz egységes a tanterv. Minden összefügg
mindennel.
H: És a fizikát én hogyan szinergizáljam a testneveléssel?
V: (Hányavetin) Roppant egyszerű: a fizikának hozzá kell tennie
valamit az egészségtudatossághoz és erre a tanterv azt találta ki, hogy
fizikaórán fogjátok elemezni a moszgás közben elvégzet mozdulatok
mechanikáját. Na, mit szólsz?
H: Ezt kell csinálnunk? Jutka! Ide tudnád adni azt a tervezetet? Talán mégis érdemes lenne elolvasnom!
J: Oda tudom, nekem úgysincs rá semmi szükségem.
Cs: (Gúnyosan) Te teljes szinergiában vagy az összes többi tárggyal?
J: Természetesen. A pentaton hangrendszer, vagy Liszt, Bartók és
Kodály mindentől független, úgyhogy én ugyanazt oktattam az átkosban,
meg az azt követő kisebb-nagyobb kisátkosokban is.
Cs: És arról mit tanítasz, hogy mit képviselt Kodály a 40-es-50-es
években, vagy hogy hogyan lett egy visszataszító kurzus emblémája
Wagner? Hogy miért külföldön alkott Eötvös, vagy Ligeti?
J: Ez nem az én asztalom, majd ti, történészek megmondjátok.
Cs: Én megmondom, de az lehet, hogy éppen neked nem fog tetszeni.
J: Hát úgy mondd, hogy tessen!
Problémamelgoldó klimpírozás, olyan Family Frost-os.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése